نجوم در علوی ۱: «سپهر پرستاره‌ی علوی»

بچّه‌ها حتماً می‌دونید مدرسه‌ی علوی چند ساله است … اگر هم دقیق نمی‌دونید برید از معلّماتون بپرسید!!

 

شکل ۱ – مرحوم استاد علاّمه کرباسچیان (وفات: ۱۳۸۲ه.ش) در کنار مرحوم استاد روزبه (۱۳۵۲ه.ش)، اوّلین مدیر دبیرستان علوی

 

حتماً میدونید خیلی از پدرهای شما و خیلی از معلّم‌ها و اساتید شما هم توی همین مدرسه درس خوندن. البتّه ساختمون مدرسه‌ی شما چند سالیه که نو شده و میز و صندلی‌ها و امکانات جدید در جاهای مختلف مدرسه گذاشته شده؛ ولی هنوز هم خاطرات اون سال‌ها جلوی چشم همه‌ی بچّه‌های قدیم علوی هست.

خُب؛ اینا چه ربطی به نجوم و آسمون داره؟

جالبه بدونید که از حدود نیم قرن پیش، یعنی زمانی که مدرسه علوی به همّت مرحوم علاّمه و مرحوم روزبه– که رحمت خدا بر آنان باد- تأسیس شد، بازار نجوم و آشنایی با آسمان توی مدرسه داغ بوده؛ همون زمان (سال ۱۳۴۰)، آقای علاّمه سفارش میدن دو تا تلسکوپ درجه یک آلمانی برای مدرسه تهیّه بشه و میگذارنش توی آزمایشگاه فیزیک دبیرستان علوی. به بهانه‌های مختلف نجومی مثل کسوف و خسوف، رصد سیّارات و … اساتید اون زمان مدرسه همچون خود مرحوم روزبه (که مدیر دبیرستان بودند)، با اون دو تا تلسکوپ، زیبایی‌های آسمون رو به بچّه‌ها نشون می‌دادند. حاج حسین‌آقای کرباسچیان (پسر بزرگ مرحوم علاّمه و مدیر کنونی دبیرستان علوی) تعریف می‌کردند که وقتی دانش‌آموز بودند، آقای روزبه در هنگام خورشیدگرفتگی، این تلسکوپ را با فیلتر شیشه‌ای مناسب در حیاط مدرسه به راه انداختند تا تمام بچّه‌ها به رصد این پدیده بپردازند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل ۲ – تلسکوپ‌های قدیمی دبیرستان علوی

 

شاید براتون جالب باشه که اون دو تا تلسکوپ الآن کجا هستند و آیا هنوز میشه ازشون استفاده کرد یا نه؟!

پس با ما همراه باشید در نوشته‌های بعدی نجوم در علوی و منتظر مطالب جالب درباره‌ی اون دو تا تلسکوپ و مشخّصاتشون بمونید.

اون زمان، یکی از کتاب‌های درسی رسمی آموزش و پرورش، کتاب «هیئت» بود. در دروس قدیم، به دانش نجوم و ستاره‌شناسی، اصطلاحاً هیئت گفته می‌شد. این کتاب رو توی مدرسه‌ی ما، مرحوم سرتیپ هَیَوی و مرحوم استاد روزبه برای بچّه‌ها تدریس می‌کردند. (یک نسخه از این کتاب هیئت، در آرشیو نجوم دبیرستان موجوده که می‌تونید مراجعه کنید و ببینید.)

 

شکل ۳ – صفحاتی از کتاب هیئت قدیم

 

در سال‌های بعد هم همواره ستارگانی از سپهر علوی هم‌چون استاد منصور ملک‌عبّاسی و دکتر حمیدرضا گیاهی یزدی به آموزش نجوم و ستاره‌شناسی در مدرسه پرداخته‌اند و بچّه‌ها را با عظمت خلقت در آسمان‌ها آشنا کرده‌اند.

در نوشته‌های بعدی «نجوم در علوی» درباره‌ی اساتید نجوم در علوی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

سایت ما از کوکی ها استفاده میکند تا بهترین ارائه را به شما داشته باشد با پذیرفتن کوکی ها به ما اجازه ارائه بهترین خدمات را میدهید!